قدیمی ترین متروی اروپا

در اواخر قرن نوزدهم با رشد سریع شهرها و افزایش جمعیت نیاز به سیستم های حمل ونقل کارآمد بیش از پیش احساس می شد. در این میان ایده ی راه اندازی قطارهای زیرزمینی به سرعت مورد توجه قرار گرفت و شهرهای پیشرو در اروپا و جهان برای ساخت اولین متروها به رقابت پرداختند. در حالی که متروی لندن عنوان اولین سیستم حمل ونقل ریلی زیرزمینی جهان را از آن خود کرده است اما در اروپا جایگاه قدیمی ترین متروی الکتریکی به شهری دیگر تعلق دارد که تاریخچه ای جذاب و پرفراز و نشیب را در دل خود جای داده است.

قدیمی ترین متروی اروپا

تاریخچه متروی بوداپست

متروی بوداپست پایتخت زیبای مجارستان نه تنها یک سیستم حمل ونقل عمومی کارآمد است بلکه به عنوان یکی از قدیمی ترین متروهای اروپا و جهان شناخته می شود. این سیستم ریلی زیرزمینی در سال ۱۸۹۶ افتتاح شد و از این رو پس از متروی لندن دومین متروی قدیمی در قاره سبز به شمار می رود. با این حال متروی بوداپست دارای یک عنوان منحصربه فرد است: قدیمی ترین سیستم راه آهن زیرزمینی تماماً برقی در اروپا.

این ویژگی الکتریکی بودن در زمان خود یک نوآوری بزرگ محسوب می شد و بوداپست را در زمینه فناوری حمل ونقل پیشرو ساخت. اهمیت تاریخی متروی بوداپست به حدی است که در سال ۲۰۰۲ بخش هایی از آن به دلیل ارزش فرهنگی و تاریخی فوق العاده در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

ساخت خط ۱ متروی بوداپست

نیاز به یک سیستم حمل ونقل سریع و کارآمد در بوداپست در اواخر قرن نوزدهم به ویژه با نزدیک شدن به جشن های هزارمین سالگرد تأسیس مجارستان در سال ۱۸۹۶ احساس می شد. برای اتصال مرکز شهر به پارک شهر که محل اصلی برگزاری نمایشگاه هزاره بود تصمیم به ساخت یک خط مترو گرفته شد.

کار ساخت خط ۱ که امروزه به نام «متروی هزاره» (Millennium Underground) نیز شناخته می شود در سال ۱۸۹۴ آغاز شد. این خط با سرعت چشمگیری در کمتر از دو سال تکمیل و درست به موقع برای افتتاح نمایشگاه در سال ۱۸۹۶ به بهره برداری رسید. طراحی این خط به گونه ای بود که در عمق نسبتاً کم زیر خیابان آندراشی یکی از بلوارهای اصلی شهر قرار می گرفت.

توسعه متروی بوداپست

در ابتدا متروی بوداپست تنها شامل همان خط ۱ تاریخی بود که نقش مهمی در جابجایی مردم در آن دوران ایفا کرد. با گذشت زمان و رشد شهر نیاز به گسترش شبکه مترو احساس شد. این توسعه در طول دهه های بعد و به ویژه در نیمه دوم قرن بیستم با ساخت خطوط جدید آغاز شد.

امروزه سیستم متروی بوداپست دارای چهار خط فعال است که با شماره ها و رنگ های مختلف (زرد قرمز آبی و سبز) مشخص شده اند و بخش های مختلف شهر را به هم متصل می کنند. این خطوط در طول سالیان بارها مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته اند تا خدمات بهتری ارائه دهند. علاوه بر این برنامه هایی برای اضافه کردن خط پنجم به این شبکه نیز در حال بررسی و اجرا است که نشان دهنده ادامه توسعه این سیستم حیاتی است.

متروی بوداپست یادگار شکوه و عظمت پایتخت مجارستان

متروی بوداپست فراتر از یک وسیله نقلیه عمومی است؛ این سیستم به خصوص خط ۱ آن گواهی بر پیشرفت های مهندسی و معماری در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. ایستگاه های اصلی خط ۱ با کاشی کاری ها و تزئینات زیبا حال و هوای آن دوران را حفظ کرده اند.

ثبت این مترو در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۲ اهمیت آن را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی بشریت تأیید می کند. متروی بوداپست به ویژه خط تاریخی آن یادآور دورانی است که بوداپست به عنوان یکی از پایتخت های مهم امپراتوری اتریش-مجارستان در اوج شکوه و عظمت خود قرار داشت و در زمینه نوآوری های شهری پیشگام بود.

خط ۱ مترو جاذبه گردشگری بوداپست

خط ۱ متروی بوداپست با ایستگاه های اصلی و قطارهای قدیمی تر خود تجربه ای منحصر به فرد را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. سوار شدن بر این خط مانند سفر در تونل زمان است و گردشگران می توانند معماری و طراحی ایستگاه ها را که به سبک اواخر قرن نوزدهم باقی مانده اند تحسین کنند.

این خط نه تنها یک مسیر حمل ونقل مفید برای دسترسی به جاذبه هایی مانند میدان قهرمانان و پارک شهر است بلکه خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می شود. بسیاری از گردشگران تنها برای تجربه سفر با قدیمی ترین متروی الکتریکی اروپا و دیدن ایستگاه های تاریخی آن از این خط استفاده می کنند.

موزه قطار زیرزمینی

برای علاقه مندان به تاریخ حمل ونقل و متروی بوداپست موزه ای وجود دارد که به طور خاص به تاریخچه خط ۱ اختصاص یافته است. این موزه در بخشی از تونل اصلی خط ۱ که دیگر استفاده نمی شود قرار گرفته است.

در این موزه بازدیدکنندگان می توانند قطارهای اصلی که در اواخر قرن نوزدهم در این خط تردد می کردند لباس های کارکنان قدیمی بلیت ها و سایر اشیاء مرتبط با تاریخچه این متروی تاریخی را از نزدیک ببینند. این موزه فرصتی عالی برای درک بهتر سیر تکامل این سیستم ریلی و نقش آن در توسعه شهر بوداپست فراهم می کند.

قدیمی ترین متروهای جهان

سیستم های مترو نقش حیاتی در توسعه و گسترش شهرهای بزرگ در سراسر جهان ایفا کرده اند. از اواسط قرن نوزدهم بسیاری از شهرها به ساخت شبکه های ریلی زیرزمینی روی آوردند تا پاسخگوی نیازهای حمل ونقل جمعیت رو به رشد خود باشند. در کنار متروی بوداپست که به عنوان قدیمی ترین متروی الکتریکی اروپا شناخته می شود چندین سیستم متروی دیگر نیز در جهان وجود دارند که قدمت آن ها به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بازمی گردد و هر کدام ویژگی ها و تاریخچه منحصر به فرد خود را دارند.

متروی لندن

متروی لندن که به «تیوب» (Tube) شهرت دارد اولین سیستم راه آهن زیرزمینی در جهان است. اولین خط آن خط متروپولیتن در سال ۱۸۶۳ افتتاح شد و انقلابی در حمل ونقل شهری ایجاد کرد. این مترو به سرعت گسترش یافت و امروزه با داشتن ۱۱ خط یکی از بزرگترین و شلوغ ترین شبکه های مترو در جهان است که روزانه میلیون ها مسافر را جابجا می کند. تاریخچه طولانی و نقش حیاتی آن در زندگی لندنی ها آن را به نمادی از شهر تبدیل کرده است.

متروی گلاسکو

متروی گلاسکو در اسکاتلند یکی دیگر از سیستم های متروی قدیمی در اروپاست که در سال ۱۸۹۶ همزمان با متروی بوداپست افتتاح شد. این مترو پس از لندن و بوداپست در رده سوم قدیمی ترین متروهای جهان قرار می گیرد. ویژگی منحصر به فرد متروی گلاسکو این است که تنها سیستم مترو در بریتانیاست که تماماً در زیر زمین فعالیت می کند. این سیستم در ابتدا با نیروی کابل کار می کرد و بعدها برقی شد و برخلاف بسیاری از شبکه های دیگر از زمان تأسیس خود گسترش چندانی نداشته است.

متروی شیکاگو

متروی شیکاگو که به «ال» (L) شهرت دارد یکی از قدیمی ترین سیستم های مترو در ایالات متحده آمریکاست که فعالیت خود را از سال ۱۸۹۲ آغاز کرد. این شبکه ریلی که بخش هایی از آن به صورت مرتفع و بخش هایی زیرزمینی است یکی از بزرگترین و طولانی ترین سیستم های مترو در آمریکا محسوب می شود. متروی شیکاگو به دلیل فعالیت ۲۴ ساعته در برخی از خطوط خود به ویژه در شهر همیشه بیدار شیکاگو نقش حیاتی در جابجایی مسافران در هر ساعت از شبانه روز ایفا می کند و یکی از نمادهای این شهر بزرگ است.

متروی پاریس

متروی پاریس یکی از معروف ترین و زیباترین شبکه های مترو در جهان در سال ۱۹۰۰ و به مناسبت نمایشگاه جهانی پاریس افتتاح شد. طراحی بسیاری از ایستگاه های اولیه آن توسط هکتور گیمارد به سبک آرت نوو انجام شد که هنوز هم برخی از ورودی های اصلی با همان سبک باقی مانده اند و به خودی خود جاذبه های گردشگری محسوب می شوند. متروی پاریس نه تنها یک سیستم حمل ونقل کارآمد است بلکه بخش مهمی از هویت بصری و فرهنگی پایتخت فرانسه به شمار می رود و یادآور دوره مدرن سازی و پیشرفت این شهر در آغاز قرن بیستم است.

متروی نیویورک

متروی نیویورک یکی از وسیع ترین و پرکاربردترین سیستم های مترو در جهان در سال ۱۹۰۴ آغاز به کار کرد. این شبکه گسترده بخش های مختلف شهر نیویورک و حومه آن را به هم متصل می کند و نقش حیاتی در زندگی روزمره میلیون ها نفر ایفا می کند. متروی نیویورک نیز مانند متروی شیکاگو یکی از معدود سیستم های مترو در جهان است که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می کند و هرگز تعطیل نمی شود. وسعت پیچیدگی و فعالیت شبانه روزی آن را به نمادی از پویایی و بی وقفه بودن شهر نیویورک تبدیل کرده است.

متروی بوئنوس آیرس

متروی بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین در سال ۱۹۱۳ افتتاح شد و به این ترتیب قدیمی ترین سیستم مترو در آمریکای لاتین محسوب می شود. این مترو که با نام «سابته» (Subte) شناخته می شود نقش مهمی در حمل ونقل شهری بوئنوس آیرس ایفا کرده است. جالب است بدانید که واگن های چوبی اولیه این مترو برای دهه ها مورد استفاده قرار می گرفتند و برخی از آن ها تا سال ۲۰۱۳ نیز در حال سرویس دهی بودند که نشان دهنده قدمت و تاریخچه طولانی این سیستم است. امروزه ناوگان آن نوسازی شده و خدمات مدرن تری ارائه می دهد.

مترو توکیو

متروی توکیو پایتخت ژاپن به دلیل کارآمدی نظم و دقت فوق العاده اش در سطح جهانی شهرت دارد و یکی از پرترددترین شبکه های مترو در جهان است. اولین خط متروی توکیو در سال ۱۹۲۷ افتتاح شد و از آن زمان به یکی از گسترده ترین و پیچیده ترین شبکه های حمل ونقل ریلی در جهان تبدیل شده است. این سیستم به دلیل شلوغی زیاد به ویژه در ساعات اوج شناخته می شود و قوانینی مانند بی صدا کردن تلفن همراه و وجود واگن های مخصوص بانوان در ساعات شلوغی از ویژگی های آن است.

مترو مسکو

متروی مسکو در روسیه که در سال ۱۹۳۵ افتتاح شد نه تنها یک سیستم حمل ونقل عمومی است بلکه به دلیل معماری باشکوه و ایستگاه های زیبا و مجللش به یک جاذبه گردشگری بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از ایستگاه های متروی مسکو مانند موزه های زیرزمینی هستند و با ستون های مرمرین لوسترها و نقاشی های دیواری تزئین شده اند که عظمت و هنر دوران شوروی را به نمایش می گذارند. این مترو یکی از پرکاربردترین و عمیق ترین شبکه های مترو در جهان است و نقش مهمی در جابجایی مسافران در پایتخت روسیه دارد.

آیا متروی لندن قدیمی ترین مترو در اروپاست؟

بله متروی لندن که در سال ۱۸۶۳ افتتاح شد قدیمی ترین سیستم راه آهن زیرزمینی در اروپا و جهان است. متروی بوداپست پس از آن دومین متروی قدیمی اروپا و اولین متروی تماماً برقی این قاره محسوب می شود.

قدیمی ترین متروی اروپا در کدام شهر قرار دارد؟

قدیمی ترین متروی اروپا متروی لندن است که در پایتخت انگلستان قرار دارد. متروی بوداپست در مجارستان دومین متروی قدیمی اروپا و اولین متروی الکتریکی این قاره است.

اولین متروی جهان چه نام داشت و در کجا قرار داشت؟

اولین سیستم راه آهن زیرزمینی جهان بخشی از متروی لندن بود که خط متروپولیتن نام داشت و در سال ۱۸۶۳ در شهر لندن انگلستان افتتاح شد.

قدیمی ترین خط متروی اروپا چه نام دارد؟

قدیمی ترین خط متروی اروپا خط متروپولیتن (Metropolitan Line) در متروی لندن است که در سال ۱۸۶۳ راه اندازی شد. در بوداپست خط ۱ (متروی هزاره) قدیمی ترین خط متروی الکتریکی اروپاست که در سال ۱۸۹۶ افتتاح شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قدیمی ترین متروی اروپا" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قدیمی ترین متروی اروپا"، کلیک کنید.