قروینی ها معتقدند اقامه نماز عید فطر روزی را افزایش می دهد

وب سازان شمال/قزوین یک کارشناس تاریخی با اشاره به اهمیت نماز عید فطر از گذشته تا امروز، گفت: مردم قزوین معتقدند خداوند در ماه مبارک رمضان گناهان انسان را می بخشد و با اقامه نماز عید فطر که مکمل ماه رمضان است، رزق و روزی آنان افزایش پیدا کرده و گشایش در زندگی هایشان ایجاد می شود.

محمدحسن سلیمانی در گفت وگو با وب سازان شمال در خصوص رسوم قزوینی ها در عید سعید فطر اظهار کرد: قزوینی ها در عید سعید فطر آداب و سنت هایی دارند به طور مثال در گذشته در آخرین شب ماه مبارک رمضان بسیاری از مردم قزوین برای استقبال از عید سعیدفطر، مشاهده ماه و یا استهلال ماه شوال و وداع با ماه رمضان به بام خانه ها می رفتند، پس از رویت نیز با پخش شیرینی و تبریک به اقوام، دوستان و آشنایان به استقبال روز عید می رفتند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در قزوین رسم بود و اکنون نیز کم و بیش وجود دارد این بود که غروب آفتاب و هنگام افطار در روز آخر رمضان افطار را در منزل خود میل می کردند و بنا بر مسایل شرعی و احکام مرتبط در پرداخت زکات فطره، ترجیح می دادند فطریه آنان به گردن خانواده دیگری نیفتد به همین دلیل از رفتن به ضیافت افطاری یا مهمانی در آخرین روز ماه رمضان خودداری می کردند.

این قزوین پژوه گفت: هنگام غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان، بزرگ خانواده سه کیلو قوت غالب مصرف گندم یا برنج یا وجه معادل آن را به ازای هر عضو خانواده مشخص می کرد و رسم بود فطریه دست به دست اعضای خانواده بچرخد و برای نیازمندان کنار بگذرانند، رسم بود که غروب 29 رمضان چه فردای آن روز عید باشد یا نباشد این کار را انجام دهند و هنوز هم در بین خانواده های قزوینی شاهد انجام این امر هستیم.

وی بیان کرد: مراسم وداع با ماه مبارک رمضان در گذشته بسیار مورد توجه قرار داشت در مساجد و بقاع متبرکه بعد از اینکه اعلام می شد عید است مراسم برگزار می شد و مردم ضمن اینکه دعاهای خاصی را قرایت می کردند از خداوند طلب مغفرت می کردند تا پروردگار طاعات و نذورات آنان را پذیرا باشد و توفیق درک ماه رمضان های سال های دیگر به آنان داده شود.

این پژوهشگر تاریخ قزوین ادامه داد: برگزاری نماز عید فطر در گذشته بسیار مورد توجه قرار داشت، الحمدالله اکنون هم همین طور است چراکه مردم قزوین معتقد هستند خداوند در ماه مبارک رمضان گناهان انسان را می بخشد و با اقامه نماز عید فطر که مکمل ماه رمضان است رزق و روزی آنان افزایش پیدا می کند و گشایش در زندگی هایشان ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: پوشیدن لباس های روشن، انجام غسل مستحبی و پخش شیرینی های سنتی از جمله باقلوا، نان چایی، نان برنجی و خرما از جمله رسومات مردم قزوین در روز عید فطر بود.

سلیمانی گفت: زیارت اهل قبور، بازدید از بزرگان فامیل و به جای آوردن صله رحم و دیدار با خانواده هایی که به تازگی عزیزی از دست داده بودند از جمله سنت های پسندیده عید سعید فطر در قزوین بود که البته اکنون نیز این موارد رعایت می شود؛ بردن عیدی برای نوعروس از رسومات دیگر قزوین است که در این عید پارچه و یا انگشتری می خریدند و همراه باقلوا داخل خنچه ای می گذاشتند و برای نوعروس هدیه می بردند.

وی در پایان اظهار کرد: هدیه برای روزه اولی ها در روز عید فطر در گذشته قزوین بسیار مورد توجه خانواده ها قرار داشت، قزوینی ها نیز برگزاری جشن ازدواج، نامزدی، بله برون و دیگر محافل شادمانی در روز عید فطر را بسیار مناسب می دانستند و در قزوین روزهای قدیم شاهد بودیم بسیاری از اتفاقات خجسته در عید سعید فطر برگزار می شد.

پایان خبر وب سازان شمال

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قروینی ها معتقدند اقامه نماز عید فطر روزی را افزایش می دهد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قروینی ها معتقدند اقامه نماز عید فطر روزی را افزایش می دهد"، کلیک کنید.