ابَر داده انتخابات – وب سازان شمال

کد ملی، شماره ای منحصر به فرد است که اطلاعاتی چون سن، جنسیت، محل تولد و … را مشخص می کند. در انتخابات ِ پیش رو، یک ابَر داده تولید می شود که تحلیل آن برای حکمرانی، بسیار ضروری است؛ بویژه اگر بانک اطلاعاتی شرکت کنندگان (کدملی+شعبه رای دهی+زمان مراجعه) با سایر بانک های اطلاعاتی (از جمله: وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، مذهب، شغل، محل سکونت و دهک معیشتی) تقاطع داده شود. در آن صورت به سوالات زیر و سوالات مشابه می توان پاسخ داد:

آیا در هر موضوع و ترکیبات آنها تفاوت معناداری در واجدان شرایط رای دهی و شرکت کنندگان وجود دارد؟ مثلا استقبال از انتخابات در رای اولی ها که حدودا 3.5 میلیون نفرند آیا شبیه میزان مشارکت در حوزه های انتخابیه آنان و کل کشور است یا تفاوت معنادار دارد؟ همین تقاطع ها را می شود برای سایر مقاطع سنی انجام داد. حال اگر داده های شرکت کنندگان و واجدان رای را در تقسیم بندی هایی چون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، محل سکونت، شغل، دهک، شعبه، حوزه انتخابیه و …تقاطع داد و ترکیب کرد، تحلیل های دقیق تری فراچنگ می آید.

حتی خروجی های فانتزی هم می شود گرفت: مثلا آیا زمان مراجعه به شعبه برای شاخص های یادشده، برای هر شعبه، حوزه انتخابیه، استان و کشور دارای الگوست یا خیر.

ابَر داده ها بهترین منبع برای شناسایی کنش ها، واکنش ها، هنجارها و ذایقه هاست و بیشترین بهره برداری را طراحان حوزه های خرد و کلان(بنگاه و حکمرانی) می توانند داشته باشند تا از پندارها و ذهنیت های قالبی ارتفاع بگیرند.

* منتشر شده پایگاه خبری الف: https://www.alef.ir/news/4021208098.html

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ابَر داده انتخابات – وب سازان شمال" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ابَر داده انتخابات – وب سازان شمال"، کلیک کنید.