آفتاب نیوز :
تردد خودرو های سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان که از یک هفته گذشته آزاد شده بود با نسب سازه های جدید تردد برای خودرو های سنگین ممنوع شد.
پل تاریخی محمد حسن خان بابل که در سال های اخیر زیر ضرب خودرو های سنگین و سبک قرار دارد بعد از کش و قوس های فراوان و با پیگیری های بی وقفه دوستداران میراث فرهنگی با مصوبه شورای ترافیک شهرستان بابل در تاریخ 26 دی ماه 1400 تردد خودرو های سنگین از زیر این پل تاریخی ممنوع شده بود.
بعد از ممنوعیت تردد خودرو های سنگین از زیر پل محمد حسن خان سازه های آهنی در زیر پل طراحی شد که مانع تردد خودرو های سنگین می شد، اما در یک هفته گذشته این مانع برداشته شد و تردد خودرو های سنگین و فوق سنگین از زیر این پل آزاد شد.
مرکز مازندران در 26 اسفند ماه جاری گزارشی در این خصوص تحت عنوان حاشیه های بی پایان برای پُل 300 ساله بابل در خروجی خود منتشر کرده بود که پیگیری ها جواب داد و تردد خودرو های سنگین از زیر این پل تاریخی دوباره ممنوع شد.
این پل 300 ساله بابل با احداث پل جدید در کنار آن در تاریخ 29 اسفند 1394 تردد خودرو از بالای این پل ممنوع شده است که این ممنوعیت همچنان برقرار است و از روی پل خودروی تردد نمی کند.
در روز های اخیر تردد خودرو های سنگین در زیر این پل تاریخی موجی از نگرانی را در بین شهروندان بابلی به همراه داشته است که این تردد ها لرزه بر اندام پل تاریخی انداخته و خطر ریزش پل را بیشتر کرده است.
شهروندان بابلی که از ترس رانندگان خودرو های سنگین به شکل مخفیانه زیر پل دیگر در کنار پل محمد حسن خان از تردد خودرو های سنگین فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی پخش کردند و از مسوولان استانی و شهرستانی برای نجات این بنای فاخر کمک خواستند.
تردد خودرو های سنگین که سبب ریزش بخشی از طاق های این پل شده و شکاف های در سازه پل ایجاد کرد تردد مجدد خودرو های سنگین شکاف های روی پل را بیشتر کرده است.
این پُل تاریخی که از گذشته های دور شهر بابل را به جنوب این شهرستان در بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب متصل می کرد و در یک مقطعی از تاریخ عبور احشام از روی این پُل انجام می شد، میراث فرهنگی با قرار دادن نماد از تندیس کوچ دامداران بر روی این پُل فضای خاصی را ایجاد کرده که احتمال فروپاشی این بنای تاریخی و پایان خاطره بازی روستانشینان جنوب بابل با این بنا هر روز برنگرانی آن ها می افزاید.
تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را که تا سال 1343 تنها راه ارتباطی بابل به بندپی، آمل، تهران و روستا های جنوب و جنوب غربی شهرستان بود، 120 هزار ریال ذکر کرده اند. پُل محمدحسن خان با 140 متر طول و 6 متر عرض، دارای 6 چشمه یا طاق اصلی و 2 چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است.
این پُل به سبک پُل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است. پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ 22 اردیبهشت 1356 با شمارهٔ ثبت 1414 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
این پل 300 ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره 1414 به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند. عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پُل سومی با همین نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فیلم| پل «محمدحسن خان» دیگر سنگین رو نیست" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فیلم| پل «محمدحسن خان» دیگر سنگین رو نیست"، کلیک کنید.