قصه پر غصه بازار لوازم خانگی امین حضور – خبرگزاری وب سازان شمال | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار وب سازان شمال سه راه امین حضور در منطقه ۱۲ تهران یکی از قدیمی ترین و پررفت و آمدترین نقاط شهر است که در تقاطع خیابان های امیرکبیر (چراغ برق قدیم) و ری واقع شده است. این منطقه تهران از دوران قاجاریه به نام امین حضور شناخته می شده است. به دلیل نزدیکی این مرکز به بازار بزرگ تهران و دروازه های شهر همواره مرکزی برای داد و ستد کسبه با مردم بوده است.

این منطقه که از قدیم الایام بورس لوازم خانگی است اما این روزها به دلیل راه اندازی شهرهای فروش لوازم خانگی و مال ها وضعیت به سامانی ندارد. مدتی است که کسبه های این منطقه با خبرگزاری وب سازان شمال در تماس هستند و مشکلاتشان را مطرح می کنند به همین دلیل برای بررسی بیشتر به همین بهانه به سراغ کسبه این بازار رفتیم تا حال هوای این روزهای آنها را جویا شویم و گزارشی از وضعیت موجود را به اطلاع مخاطبین خود برسانیم.
مگر کسی این روزها پولی برای خرید دارد؟
در دسترسی به این بازار متوجه محدودیت های ترافیکی زیاد و بسته شدن تعدادی از مسیرهای دسترسی به این بازر شدم. بخش از مسیر دسترسی را به وسیله یک موتور سیکلت طی کردم. به راکب موتور سیکلت گفتم قصد رفتن با زار امین حضور را دارم. لبخندی زد و گفت: مگر کسی این روزها پولی برای خرید دارد؟
در جواب او گفتم که قصد تهیه یک گزارش را دارم. پس از کمی صحبت در خصوص قیمت کرایه به راه افتادیم.
وقتی به این منطقه رسیدم تمام مغازه ها فعال و آماده ارائه خدمات بودند. اما مشتریان بسیار اندکی در بازار حضور داشتند و کسبه بیرون مغازه ها مشغول به صحبت با هم بودند.
تعدادی عکس از حال و هوای بازار تهیه کردم. عده ای از کسبه با نگرانی نظاره گر این کار بودند. وجود برخی کالاهای قاچاق در فروشگاه ها باعث ایجاد نگرانی برای کسبه شده بود.
شروع به پایش در بازار کردم و به سراغ چند فروشگاه معتبر رفتم تا گزارش خود را آغاز کنم.
مردم از کل ایران به بازر امین حضور می آمدند
سید محمود حق گو از کسبه بازار امین حضور کلام خود را اینگونه شروع می کند: من از سال ۵۷ در این حوزه فعال هستم. آن زمان اینجا انگشت شمار مغازه لوازم خانگی وجود داشت و بیشتر کالای دست دوم می فروختند در سالهای بعدی به مرور فروشندگان لوازم دست دوم که در گاراژها فعال بودند این محل را ترک کردند و با تخریب و نوسازی گاراژه آن فضاها تبدیل به پاساژهای شیک و به روز شدند.
با شناخته شدن بازار مردم از کل ایران به بازار امین حضور مراجعه می کردند.حتی شرکت های تولید کننده محصولات خود رو برای پخش در کل کشور به فعالین این بازار می فروختند.
البته در حال حاضر این تمرکز در پخش محصولات از بین رفته است و خود شرکت ها به صورت مستقیم در شهرستانها اقدام به پخش می کنند.
وی در ادامه گفت: هایپر های لوازم خانگی به این بازار لطمه زیادی زده اند. اتحادیه لوازم خانگی وزارت صمت و سازمان های دولتی باید برای حمایت از کسبه امین حضور اقدامات مؤثر انجام دهند و رونق ثابق را به این بازار برگردانند.
وی افزود نمی شود یک نفر ۵۰ یا ۶۰ سال از عمر خود را در این بازار صرف کند و واقعاً به مردم خدمت کند اما در مقابل عده ای که پشتوانه بانکی دارند در دور افتاده ترین نقاط تهران اقدام به تأسیس هایپر کرده اند کسب و کار افراد باسابقه سایر کسبه خرد را پایمال کنند.
چگونه آنها می توانند کالای خود را به کل ایران قسطی بفروشند اما کسبه اینجا قادر به این کار نیستند. مگر یک فعال اقتصادی خصوصی چقدر سرمایه در اختیار دارد؟
آیا نظارتی روی قیمت های این هایپرها وجود دارد؟ آیا کسی می داند یک کالا را به چند برابر قیمت به مصرف کننده می فروشند؟
قبلاً کالاهای با کیفیتی در بازار ایران حضور داشتند
برادر بزرگ تر آقای حق گو که بیش از ۳۰ سال سابقه در این حوزه دارد وارد بحث ما می شوند و می گویند: قبلاً کالاهای با کیفیت و مطلوبی در بازار حضور داشتند که با شروع تحریم ها از بازار ایران خارج شدند.
البته در سالهای گذشته تولید کنندگان ایرانی هم تلاش کرده اند تا سطح کیفی تولیدات خود را افزایش بدهند. متأسفانه تعدادی از نام های تجاری قدیمی ایرانی که زمانی علاوه بر نیاز داخل حجم قابل توجهی صادرات به کشورهای دیگر داشتند به دلیل مدیریت دولتی و غیر رقابتی بودن تولیدات خود ورشکسته شده و به خاطره ها پیوستند.
مردم به دنبال لوازم خانگی کره ای هستند
وی اضافه کرد هنوز هم تعداد زیادی از مردم دنبال لوازم خانگی کره ای هستند هرچند دیگر مانند گذشته دارای ضمانت و خدمات پس از فروش نیستند.
وی در خصوص شایعات مطرح شده در خصوص تقلبی بودن تعدادی از کالاهای وارداتی نیز گفت: البته عده کمی این کار را انجام می دهند. اما شهروندان عزیز در صورت برخورد با چنین مواردی می توانند به یک از این دو روش عمل کنند:
در روش اول با مراجعه به اتحادیه و در دست داشتن فاکتور معتبر می توانند اقدام به ثبت شکایت کنند. در روش دوم می توانند طی تماس با سازمان تعزیرات حکومتی تخلف صورت گرفته را گزارش بدهند.
تأثیر هایپرهای لوازم خانگی چگونه بوده است؟
در حال حاضر هزاران واحد صنفی در زمینه لوازم خانگی فعال هستند که عده زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحدها امرار معاش می کنند.
ما از انجمن صنفی لوازم خانگی و صدا و سیما درخواست می کنیم تا صحت تبلیغات هایپرهای لوازم خانگی را کنترل کنند. تقریباً تمام دستگاه های ذی ربط با این مجموعه ها همراهی بی نظیری دارند.
ما انتظار داریم سیستم بانکی با پشتیبانی از کسبه خصوصی و واحدهای صنفی شرایطی را فراهم کند تا امکان فروش اقساطی برای سایر فعالین این حوزه نیز فراهم شود.
هیچیک از این هایپرها تولید کننده لوازم خانگی نیستند و در این زمینه هیچ سرمایه گذاری نکرده اند و فقط به عنوان فروشنده فعال هستند.
تا جایی که اطلاع دارم این افراد هیچیک از افراد با سابقه این صنف نیستند اما رشدی قارچ گونه داشته اند. با ظهور این مراکز فروش کاسبان این بازار بیش از ۷۰% کاهش داشته است.
در حال حاضر انگیزه مشتریان بازار امین حضور خرید کالای با کیفیت در کف قیمت است که به خوبی در این بازار پاسخ داده می شود.
خرید یک جهزیه شامل ۵ قلم کالای اصلی در حال حاضر چقدر هزینه دارد؟
البته نمی توان عدد مشخصی را برای آن ذکر کرد. بسته به میزان چیدمان این سبد کالایی از حدود ۱۰۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. البته در حال حاضر با توجه به قسطی فروش و شرایط اقتصادی بیشتر مردم برای خرید جهیزیه به این مراکز مراجعه می کنند.
ذکر این نکته ضروری است که زوجین در خرید از این مراکز باید مبلغ بسیار بیشتری نسبت به ارزش واقعی کالاها پرداخت کنند. اگر تسهیلات بانکی به جای پشتیبانی از هایپرهای لوازم خانگی به خود زوجین پرداخت می شد قطعاً بازار امین حضور رو برای خرید انتخاب می کردند.
باید یک نفر به داد این صنف برسد
مشاهده می کنم که واحدهای صنفی یکی پس از دیگری تعطیل می شوند و هر روز عده بیشتری بیکار می شوند و خانواده های بیشتری طعم رنج بیکاری نان آور خانواده رو متحمل می شوند.
به سراغ یکی دیگر از کسبه بازار امین حضور می روم
وی که نخواست نامش فاش شود در جواب خبرنگار وب سازان شمال گفت: من دارای ۲۳ سال سابقه در بازار این حضور هستم. نام های تجاری قبلی در حال حاضر نیز کم و بیش در بازار حضور دارند اما به صورت رسمی وارد کشور نشده اند.
محصولات ایرانی سعی کرده اند تا جایگزین محصولات کره ای آلمانی فرانسوی و … شوند اما متأسفانه با وجود بازار انحصاری نتوانسته اند جایگزین خوبی برای آنها شوند. آنها مبلغ بسیار بالایی را نسبت به کیفیت کالای خود از مصرف کنندگان دریافت می کنند. مصرف کنندگان نیز به دلیل نبود کالای جایگزین با کیفیت و یا امکان خرید اقساطی کالاهای ایرانی مجبور به پذیرش این شرایط هستند.
فروش کالای ایرانی به قیمت لوازم خانگی تراز اول دنیا
شاید باورش مشکل باشد اما در حال حاضر یک ماشین ظرف شویی ایرانی با قیمتی بالاتر از یک ماشین ظرفشویی آلمانی در بازار ایران به فروش می رسد.
جای سوال است چگونه یک کالای خارجی با قیمت دلار بازار آزاد از مسافتی دور با مشکلات فراوان به بازار امین حضور می رسد و در مقابل کالایی در ایران با ارز حمایتی و در سطح کیفی پایین تر تولید می شود اما با قیمت بالاتری در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد؟
خبرنگار: چقدر تبلیغات فروش به قیمت کف بازار و اصل بودن کالاها در این بازارها واقعی هست؟
صد در صد غیر واقعی است. شما می توانید قیمت یک کالا را در این بازار را با قیمت هایپرها مقایسه کنید. خیلی از مشتریان این هایپر ها پس از خرید به ما مراجعه می کنند و درخواست یک فاکتور را دارند تا بتوانند حقوق ضایع شده خود را پیگیری کنند اما با کمال تأسف امکان کمک به این عزیزان را نداریم.
در خصوص اصل بودن کالاها باید اضافه کنم که کلیه کالاهای این هایپر ها ایرانی است و تقلب در آنها معنی ندارد.
بازار امین حضور مرکزی برای فروش عمده لوازم خانگی در ایران و کشورهای همسایه بود
به سراغ فروشگاهی دیگر می روم. وی خود را اینگونه معرفی می کند: خوش بیان هستم چند سالی هست که در بازار لوازم خانگی کوچک مشغول به کار هستم.
وی در خصوص تاریخچه بازار امین حضور می گوید: مردم قبلاً در خرید از بازاربزرگ تهران به دلیل محدودیت های ترافیکی و وضعیت شلوغ دچار مشکل بودند. به همین دلیل ابتدا خیابان جمهوری رونق پیدا کرد و در ادامه بازار امین حضور کم کم شکل گرفت و مردم برای خرید لوازم خانگی به اینجا می آمدند.
در ادامه توسعه بازار افرادی که قصد خرید جهیزیه داشتند یا قصد خرید لوازم خانگی بزرگ مثل یخچال را داشتند به بازار امین حضور می آمدند.
با گذر زمان مرکزی بودن بازار تهران به هم ریخت و بازارهای دیگری مثل بازار شوش به وجود آمد و در ادامه در قسمت های مختلف کشور بازار شکل گرفت و مرکزیت تهران از بین رفت. تا قبل از این اتفاق تمام ایران از بازار تهران و بازار امین حضور در زمینه لوازم خانگی تغذیه می شدند.
حتی از کشورهای همسایه مثل عراق و کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق هم برای خرید لوازم خانگی به این بازار می آمدند.
اما بعدها سیاست های دولتی به سمتی رفت که تمرکز زدایی کند و در هر نقطه از تهران و یا شهرستان ها بازار ایجاد شود.
به طور کلی آن کسبه قدیمی بازار امین حضور با پیشینه قدیمی در حال حاضر بسیار کمرنگ شده است. جوانان زیادی به تازگی در این بازار مشغول به کار شده اند.
خرید از این بازار امین حضور را به مردم توصیه می کنم
خرید از این بازار را به مردم توصیه می کنم چون هنوز اصالت خود را حفظ کرده است. اینجا نزدیک خیابان ایران هست و به این خیابان (دارالمومنین) گفته می شود این لفظ به جهت سکونت افراد پاکدست و با ایمان در ایران خیابان به آن گفته می شود. اکثر کسبه قدیم این بازار در خیابان ایران سکونت دارند.
وی ضمن انتقاد از تبلیغات پر حجم هایپرهای لوازم خانگی گفت: چگونه است که اگر ۲۰ مغازه مثل مغازه من پول روی هم بگذاریم نمی توانیم یک آگهی در سریال شبکه اول پخش کنیم اما این هایپرها در تمام ساعات حضور دارند و لحظه ای مخاطب را رها نمی کنند.
چگونه به راحتی این حجم از کالا را به صورت قسطی در هایپرهای لوازم خانگی فروخته می شود؟ چرا بانک ها از آنها پشتیبانی می کنند؟
در فروش کالای ایرانی تقلبی بودن معنی ندارد
وی اضافه کرد: هایپرهای لوازم خانگی کالای ایرانی می فروشند و در کالای ایرانی تقلب معنی ندارد. همچنین فعالیت این هایپرها روی اشتغال در بازار امین حضور بسیار تأثیر منفی داشته است.
در پایان اعلام می کنم که دولت باید هر دو طرف را در نظر داشته باشد. وقتی بانک ها از آنها حمایت می کند باید از کسبه هم حمایت کند و اعتبار کافی برای قسطی فروشی در اختیار ما نیز قرار دهند.
نیاز به کالای باکیفیت و خارجی در بازار همیشه وجود دارد.
یک دیگر از کسبه می گوید: من ماشاالله رفسنجانی هستم و از سال ۱۳۶۶ در این بازار مشغول به کار هستم. این بازار از اوایل سال ۱۳۵۷ شروع به کار کرده است.
در این بازار بیش از ۲۰۰۰ مغازه فعالیت دارند و حدود ۱۶ پاساژ به کار عرضه لوازم خانگی کوچک و بزرگ مشغول هستند.
به عقیده من در گذشته این بازار در زمینه تأمین مایحتاج شهروندان تهرانی خوب و کافی عمل می کرده و نیاز به راه اندازی این هایپرهای بزرگ نبوده است.
وی در خصوص نام های تجاری موجود در بازار افزود: برندهای لوازم خانگی روز به روز افزایش پیدا کرده اند و متنوع تر شده اند. موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به عقیده من به این بازار صدمات زیادی وارد کرده است.
مأموریت دو بخشی مبارزه با قاچاق در کشور
در جامعه نیاز به کالای خارجی و با کیفیت مطلوب همیشه وجود دارد و از بین نمی رود. در حال حاضر در خصوص مقوله قاچاق دولت تقسیم کار کرده است و می گوید کنترل قاچاق کالا تا نقطه صفر مرزی با دولت است و کنترل آن از مرزهای کشور به داخل کشور و بازار تهران با کسبه است.
این سیاست تولید رانت و فساد می کند. همانطور که می بینید کالا به وفور در بازار وجود دارد. هر کالایی را که اراده کنید می توانید در بازار به دست بیاورید.
به عنوان مثال بوشهر حدود ۵۱۰ کیلومتر مرز آبی دارد از عسلویه در شمال تا هندیجان در جنوب آن گسترده شده است و در این نقاط حدود ۳۰ اسکله مشغول به کار هستند. در این اسکله ها کالاهای خارجی تخلیه می شود. باید اضافه کنم این اسکله ها تحت نظارت ارگان های ذی ربط هستند.
کالاهای تخلیه شده به وسیله شوتی ها و از طریق نامناسب برای شهرهای بزرگ از جمله تهران حمل می شود. این وضعیت به کسبه و مصرف کنندگان به صورت همزمان صدمه می رساند. این بدان معنا است که در حقیقت نوعی تحریم توسط دولت خودمان بر مردم خودمان وضع شده است.
تحریم های داخلی بلای جان مردم شده است.
این تحریم داخلی باعث افزایش هزینه های سربار زیادی شامل: بارگیری در چند بندر ری پک کردن کالا رسیده کالای آسیب دیده به دست مردم افزایش هزینه های باربری تصادفات جاده ای وحشتناک مرگ و میر رانندگان زیان شرکت های بیمه و… می شود.
فرض کنید یک خودروی وانت پراید بخواهد ۱۴۰۰ کیلومتر را طی کند تا ۱۰ دستگاه آبمیوه گیری و یا ۲ دستگاه لباسشویی را به تهران برساند هزینه های آن را مقایسه کنید با حمل کالا به صورتی که در گذشته وجود داشته است.
اکثر کالاها به دلیل حمل با خودروهای نامناسب و از جاده های صعب العبور به اصطلاح زخمی و قراضه می شوند.
ماشین حساب آنها با ماشین حساب ما متفاوت است.
وی در خصوص هایپر های لوازم خانگی اضافه کرد: برای من سوال است چگونه وقتی بانک ها وام با ۳% سود می دهند چگونه این هایپرها مدعی هستند که تنها ۱% سود از خریدار دریافت می کنند؟ چگونه مدعی کف قیمت هستند؟
آیا سازمان های دولتی نظارتی بر فعالیت این مراکز دارند؟ آیا میزان مالیاتی را که از صنف لوازم خانگی دریافت کرده اند را با میزان مالیات این هایپرها مقایسه می کنند؟ در مورد اشتغال هم همین صادق است.
با وجود تحریم های خارجی به راحتی می توان کالای با کیفیت خارجی وارد کشور کرد
من از دولت درخواست دارم تا به این موضوع ورود کند و همچون گذشته که کالاهای خارجی به صورت رسمی از گمرکات کشور وارد می شد و با ضمانت نامه معتبر به دست مصرف کننده می رسید اقدام کند.
با این کار هم قیمت ها تعدیل می شود و هم مصرف کننده ایرانی از زیر بار قیمت های گزاف با کیفیت پایین خلاص می شود.
صنعت لوازم خانگی ایران نیز مشابه صنعت خودروی کشور است. کالا به بالاترین قیمت به مصرف کننده ایرانی فروخته می شود.
خبرگزاری وب سازان شمال در ادامه تکمیل گزارش خود به سراغ یکی دیگر از کسبه می رود
سعید عزیزی یکی دیگر از کسبه بازار امین حضور کلام خود را اینگونه آغاز می کند: بنده از سال ۸۳ کار خودم را از کمترین جایگاه شغلی بازار امین حضور با چرخ دستی شروع کردم و پس از سال ها کار و تلاش در حال حاضر از کسبه این بازار هستم. اینجا دو مغازه لوازم خانگی برقی دارم.
محصولات ایرانی راه طولانی را در پیش روی خود دارند
کالاهای وارداتی لوازم خانگی دارای کیفیت مطلوبی بودند و خدمات پس از فروش مناسبی را به مصرف کنندگان ارائه می کردند. محصولات ایرانی راه طولانی برای رسیدن به سطح کیفی آنها را دارند.
با لبخندی توائم به تعجب می گوید: باور می کنید در حال حاضر لوازم خانگی ایرانی قیمتی بالاتر از کالاهای وارداتی کره ای و آلمانی دارند اما تفاوت کیفیت آنها مانند شب و روز است.
چسبندگی قیمت ها در بازار لوازم خانگی ایرانی به شدت وجود دارد
شرکت های ایرانی با بالا رفتن قیمت دلار به سرعت لیست قیمت خود را اصلاح می کنند اما به پایین آمدن قیمت دلار مدتها طول می کشد تا قیمت اصلاح شود.اما کالاهای وارداتی بر اساس قیمت روز دلار محاسبه می شوند.
زیان مصرف کننده ایرانی در وضعیت فعلی بازار
در این میان مردم ایران بازنده اصلی هستند چون باید یک کالای متوسط را به قیمت کالای با کیفیت بزرگترین تولید کنندگان لوازم خانگی جهانی خریداری کنند.
یک شرکت ایرانی در بهمن ماه فهرست قیمت خود را ۱۰% افزایش داد و الان در اردیبهشت ماه با وجود کاهش قیمت قابل توجه دلار مجدداً ۱۰% افزایش قیمت روی محصولات خود داده است.
پذیرش شرایط یک طرفه فروشندگان به دلیل خرید قسطی توسط خریدار
من اسفند ماه گذشته به همراه همسرم برای سنجش وضعیت یکی از این هایپر کالاها به آنجا مراجعه کردیم. در مقایسه قیمت متعجب شدم علی رغم تبلیغات زیاد در خصوص ارزان بودن قیمت کالاها نه تنها با قیمت های بالاتری کالا را به فروش می رساندند بلکه در فروش قسطی با سودهای بالا مشتریان چاره ای جز پذیرش شرایط یک طرفه تحمیل شده به خود را نداشتند. فقط به دلیل اینکه امکان خرید نقدی آن کالا را نداشتند.
بازار انحصاری لوازم خانگی باعث از بین رفتن انگیزه رقابت در این صنعت شده است.
ممنوعیت ورود کالاهای با کیفیت وارداتی و در نتیجه نبود رقابت در بازار لوازم خانگی ایرانی باعث بی انگیزی تولید کنندگان ایرانی برای تولید با کیفیت شده است.
در پایان صحبت های خودم فقط آرزوی خوشبختی برای ملت ایران می کنم چون من میدانم که ملت ما بهترین ملت دنیا است. به جهت کاری و تفریحی مسافرت های خارجی داشتم به چند کشور دور و نزدیک ولی به خدا قسم به خدا قسم به خدا قسم هیچ جای دنیا ایران نمی شود و مردم هیچ جای دنیا مردم ایران نمی شود.
خبرگزاری وب سازان شمال با انعکاس نظرات کسبه این حضور و نمایش کاستی های موجود در صنعت لوازم خانگی امیدوار است تا مسئولین و سازمان های ذی ربط به حضور به موقع و اتخاذ سیاست های مطلوب و مؤثر خود فضایی را در این بازار ایجاد کنند تا مصرف کننده ایرانی با آزادی عمل کالای مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قصه پر غصه بازار لوازم خانگی امین حضور – خبرگزاری وب سازان شمال | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قصه پر غصه بازار لوازم خانگی امین حضور – خبرگزاری وب سازان شمال | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.