نحوه تدوین استراتژیهای معاملاتی در بازار فارکس
فرایند انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب، اطلاعات و جزئيات مفیدی در اختیارمان میگذرد. اطلاعاتی که تصویر و شناخت آموزش رایگان فارکس را نسبت به تریدری که دوست داریم باشیم تکمیل کرده و افق دیدمان را نسبت به انتخابهای موجود باز میکند. در این پروسه یاد میگیریم که شرایط و ترجیحاتمان را بسنجیم و از میزان وقت و سرمایهای که قرار است به فارکس اختصاص دهیم باخبر شویم.
در ضمن اجازه بدهید همین ابتدای کار آب پاکی را روی دستمان بریزیم. یک استراتژی معاملاتی موفق، لزوماً یک استراتژی پیچیده و چندلایه و زیادی پیشرفته نیست! در واقع، سیستم معاملاتی شما در فارکس، میتواند بینهایت ساده و سرراست و در عین حال پربازده باشد. برای تعیین استراتژی معاملاتی در فارکس میتوان به کلیات زیر توجه کرد:
- ترجیح میدهیم معاملات ما در چه بازهٔ زمانی گنجانده شوند؟ (روزانه، هفتگی، یکساعته و …).
- برای بررسی بازار و تحلیل نمودارها چقدر وقت میگذاریم؟ (روزی یک بار، دائم در حال رصد یا …)
- مقیاس و اندازهٔ معاملاتمان در چه حدی است؟ (در حوالی چند دلار یا چندصددلار یا …)
- روی چه جفتارزهایی بیشتر تمرکز داریم؟ (جفتارزهای اصلی، فرعی، طلا یا …)
رایجترین استراتژیهای معاملاتی در بازار فارکس
در موازات آشنایی با کلیات معاملهگری در فارکس و برآورد میزان وقت و سرمایهای که داریم، کافیست در مورد استراتژیها و روشهای موجود مطالعه کنیم، روی سادهترینها مسلط شویم و آنهایی را که با شرایطمان سازگارند مد نظر بگیریم. لازم به یادآوریست که اکثر روشها و اطلاعاتی که در این مطلب از آنها صحبت میکنیم، برای سایر بازارهای مالی مثل بازار بورس یا بازار ارزهای دیجیتال هم مصداق دارند و از مفاهیم مشترکی بهره میبرند. فراموش نشود که برای کار در بازار فارکس، به ساخت اکانت در یکی از صرافیهای معتبر نیاز خواهید داشت. حالا برسیم به اصل ماجرا و به اتفاق، وارد قلمروی معامله در فارکس بشویم.
استراتژی معاملاتی کوتاهمدت در بازار فارکس: اسکالپینگ
بهترین بازههای زمانی برای استراتژی اسکالپینگ
- از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر (به وقت GMT یا UTC) که صرافیهای لندن و نیویورک باز هستند.
- از ۱۹ غروب تا ۲ صبح (به وقت GMT یا UTC) همزمان با فعالیت صرافیهای سیدنی و توکیو.
- از ۳ صبح تا ۴ صبح (به وقت GMT یا UTC) و باز بودن صرافیهای توکیو و لندن.
هر بروکری مناسب اسکالپ نیست!
اسکالپرها هم مانند سایر تریدرهای فارکس، باید در انتخاب بروکر مناسب حسابی دقت کنند. چرا که بعضی از بروکرها، قوانین خودشان را برای نرخ اسپرد دارند و از اسپردهای شناور یا پایین پشتیبانی نمیکنند. خوشبختانه این اطلاعات با یک مطالعه مختصر از وبسایت رسمی بروکرها قابل دریافت است و دادههای لازم برای مقایسه و تصمیمگیری در دسترس قرار دارد.
برای کاربران ایرانی، بروکرهای لایت فارکس، آلپاری، ویندزور و کپیتال اکستند، گزینههای خوب و کماسپردی هستند. فقط دقت کنید که نوع اکانت یا حساب شما هم نکتهٔ دیگریست که باید با استراتژی انتخابی شما هماهنگی داشته باشد. مثلاً در بروکرهای آلپاری و لایت فارکس، کمترین اسپرد مخصوص اکانتهای ECN بوده و برای اسکالپینگ کاملاً ایدهآل هستند. در انتها یادآور شویم که آموزش اسکالپینگ، روشهای متعددی دارد و یک مقالهٔ جداگانه میطلبد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
استراتژی معاملاتی کوتاهمدت در بازار فارکس: دی تریدینگ
اهمیت نوسانات زیاد هم یک دلیل بسیار ساده دارد. برای معاملهگران کوتاهمدت (اسکالپ، دیتریدینگ، سوئینگ تریدینگ) هرچه بازار متلاطمتر و پرنوسانتر باشد، امکان سودآوری بیشتر است. برای آگاهی از یکسری نکات، توصیه میکنیم به مطلب هم مراجعه بفرمایید.
تفاوت دو استراتژی دی تریدینگ و سوئينگ تریدینگ
تفاوت بنیادی دیتریدرها و سوئینگتریدرها در این است که گونهٔ اول معاملاتشان را در طی یک روز میبندند و گروه دوم ممکن است تا چند روز آنها را حفظ کنند. بنابراین تریدرهای روزانه، برای به سرانجام رسیدن معاملات انتظار کمتری میکشند اما از آن طرف وقت و انرژی بیشتری پای نمودار میگذارند. سوئینگ تریدرها ممکن است به دنبال یک چرخش چند روزهٔ بازار باشند و مثلاً امروز معاملهٔ خرید یا فروششان را فعال کنند و در روزهای آینده نیازی به چشم دوختن به اتفاقات بازار نداشته باشند. در کل برای مقایسهٔ این دو شیوه میتوان گفت که دیتریدینگ یعنی سودهای کمتر و سریعتر با وقت و انرژی بیشتر و سوئینگ تریدینگ یعنی سودهای درشتتر در زمان طولانیتر و با صرف وقت و انرژی کمتر.
استراتژی معاملاتی بلندمدت در بازار فارکس: پوزیشن تریدینگ
بدیهیست که این شیوه معامله در بازار فارکس، کمترین میزان وقت و انرژی را میگیرد و مثل استراتژیهای اسکالپینگ و روزانه، نیازی به نظارت دائم بر بازار ندارد. اما لازم به اشاره است که پوزیشن تریدرها، معمولاً با سرمایههای درشتتری سر و کار دارند و باید به اصول و مبانی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و راه و چاه آشنایی کامل داشته باشند.
استراتژی بازگشت از سطح حمایت
سطح حمایت (Support) یک خط افقی فرضیست که نمودار قیمت بارها به حوالی آن سقوط کرده و دوباره به سمت بالا برگشته است. یعنی درست مثل اینکه قیمت، با برخورد به این سطح کمانه (Bounce) کرده و نتوانسته از آن عبور کند. حالا هرچه تعدد این برخوردها بیشتر بوده باشد، فرض را بر این میگذاریم که با یک سطح حمایتی قویتر و معتبرتر مواجه هستیم.
بر همین اساس است که تریدرها در حوالی سطوح حمایت، به دنبال معاملات خرید میگردند. چون در نظر آنها، ریزش بازار در حوالی یک حمایت قوی، متوقف شده و قیمت به سمت بالا برمیگردد و موقعیت خرید فراهم میشود. مگر اینکه نشانههایی مبنی بر احتمال شکست سطح حمایتی وجود داشته باشد و مجبور شویم تکنیک متفاوتی مد نظر بگیریم.
مدیریت سرمایه با کمک سطوح حمایت و مقاومت
- در بازار نزولی، حد ضرر را چند پیپ پایینتر و نقطهٔ ورود را چند پیپ بالاتر از سطح حمایت قرار میدهیم.
- در بازار صعودی، حد ضرر را چند پیپ بالاتر و نقطهٔ ورود را چند پیپ پایینتر از سطح مقاومت میگذاریم.
در مثالهای قبلی به حالاتی اشاره شد که بازار توان شکستن و عبور از سطوح حمایت و مقاومت را نداشت. اما از آنجایی که بازار، موجودی غیرقابلپیشبینی و غافلگیرکننده است، تریدرها یاد میگیرند که برای انواع سناریوها و حالات آماده باشند. یکی از این حالات غلبهٔ بازار و شکست سطوح حمایت یا مقاومت و عبور قیمت از آنهاست.
ملاحظه میکنید که در شکل زیر، بازار جفتارز یورو به دلار (EUR/USD) بعد از دو سه بار برخورد، از سدِ سطح مقاومت عبور کرده و تبدیل به یک بازار صعودی (Bullish) شده است.
استراتژی معامله در نواحی اشباع خرید و اشباع فروش
از جمله حالات رایج در بازارهای مالی و خصوصاً بازار فارکس، دو حالت اشباع خرید و اشباع فروش هستند. در اشباع خرید (Overbought)، حجم معاملات خریداران به حد بسیار بالایی میرسد و گنجایش بازار از معاملات خرید اشباع میشود و جایی برای باز هم گرانتر شدن قیمت وجود ندارد. از آنجایی که در پس هر صعود یک نزول حتمی نهفته است، تریدرها بهمرور احساس خطر میکنند و احتمال میدهند که بازار در آستانهٔ ریزش است. همین قضیه تعداد معاملات Buy را کاهش داده و به تعداد فروشندگان و معاملات فروش میافزاید.
عکس این قضیه هم در مورد اشباع فروش (Oversold) صادق است. بعد از یک کاهش قیمت و ریزش قابل توجه، تعداد فروشندگان بهتدریج کمتر میشود. چون انتظار میرود که بعد از یک ریزش چشمگیر، بازار در آستانهٔ صعود باشد. همین امر تعداد معاملات خرید را کمکم زیاد میکند و جهت بازاری که تا الان نزولی بود، به سمت بالا تغییر میدهد. حالا خواهیم دید که برای تشخیص اشباع خرید و اشباع فروش چه راهکاری وجود دارد؟
اندیکاتور RSI برای معامله در فارکس
برای تشخیص ورود به بازار به اشباع خرید و فروش اندیکاتورهای مختلفی وجود دارد که یکی از پرکاربردترینشان اندیکاتور RSI است. این اندیکاتور با یکسری محاسبات ریاضی، ورود بازار به نقطهٔ اشباع را تشخیص میدهد و کار را برای تریدرها به مراتب آسانتر میکند. اندیکاتور RSI دارای دو سطح مختلف است. سطح ۳۰ درصد در پایین و ۷۰ درصد در بالا. وقتی نمودار این اندیکاتور در بالای سطح ۷۰ درصد باشد، بازار در حالت اشباع خرید (Overbought) است و تریدرها به دنبال موقعیت فروش میگردند. و وقتی نمودار در زیر سطح ۳۰ درصد باشد، بازار در منطقهٔ اشباع فروش (Oversold) قرار دارد و تریدرها با احتمال صعود بازار، موقعیتهای خرید را مد نظر قرار میدهند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استراتژیهای موفقیت در فارکس راهکارهای عملی برای تریدرها" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استراتژیهای موفقیت در فارکس راهکارهای عملی برای تریدرها"، کلیک کنید.