از نگاه نامزدها «فرهنگ و هنر» تزئینی است نه کاربردی!

از نگاه نامزدها «فرهنگ و هنر» تزئینی است نه کاربردی!

در این مناظره ،هر کدام ظاهرا در توصیف فرهنگ ، زیبا گفتند و جدی و قاطع حوزه فرهنگ و هنر را ستودند. پورمحمدی گفت “باید معلوم شود فرهنگ برای امنیت است ” و یا قالیباف گفت “فرهنگ باید از سیاست زدگی دور باشد ” پزشکیان می گوید “باید ممیزی سلیقه ای نباشد” و قاضی زاده هاشمی معتقد است” باید جاده ابریشم فرهنگی راه بیاندازیم ” و زاکانی هم معتقدبود ” توسعه زیرساخت فرهنگی را باید جدی گرفت ” اما سوال اساسی اینجاست، این افراد تا الان کجا بودند؟ آیا از سرزمین دیگری به ایران آمدند که نمیدانند سال هاست فرهنگ و هنر این سرزمین کهن از سوی خودی و غیر خودی ، داخلی و خارجی به عمد و غیر عمد درحال نابودی و فراموشی است ؟ صدها هنرمند اصیل ایرانی گوشه نشین شده اند و مورد حمایت و توجه قرار نمیگیرند ، سرنوشت و هویت فرهنگی اجتماعی آنان و حتی ارتزاق زندگی روزمره آنان دچار مشکل جدی شده و اصلا چیزی به عنوان فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی که برای شکوفایی آن زحمات زیادی کشیده شده در حال تبدیل شدن به یک رویا و افسانه است؟ هر روز شاهد افول و کاهش قدرت فرهنگ و هنر پر افتخار این سرزمین هستیم ؟ هر کدام از این نامزدها حداقل بیش از بیست سال است در سکوهای مهم دولتی نقش آفرینی کردند چرا تا کنون دم نزدند و حرکتی ایجاد نکردند تا امروزه شاهد تغییر ذائقه فرهنگی جامعه و حتی درون خانواده خود نباشند.

نامزدها در مناظره فرهنگی ازجملات کلیشه ای ، تکراری والبته مهندسی شده توسط مشاورین خود گفتند که اگر کاغذ را از انها میگرفتید نمیدانستند دیگر چه بگویند! معلوم بود که ذهن شان فرهنگی نیست و اصلا اطلاعات دقیقی از وضعیت فرهنگی هنری درجهان امروز، چه ایران وچه سایر کشورها، ندارند. پور محمدی حتی توجه نکرد که” شاه حسینی ” به عنوان رییس فرهنگستان هنر، سوال اش درباره” حقوق معنوی مخاطب ” بود نه حقوق مالکیت هنری ! و یا قالیباف از افزایش صندلی ها و سالن های سینما در دوران خود سخن گفت در صورتیکه الان تعداد سالن مهم نیست بلکه تعداد تولید فیلم و سریال مهم است و یا پزشکیان از میان فیلمسازان و هنرمندان فقط از فرهادیی نام برد که الان هر کودک و بزرگسالی نام فرهادی ورد زبانش است و یا جلیلی همچنان از فیلم های “آرگو “و” ۳۰۰ “و یا” یوسف پیامبر” گفت که بحث های گذشته است و تماشاگر ، سینماگر و تحلیلگر از ان عبور کرده است.قاضی زاه هاشمی از پلتفرم هایی نام برد که در تولید محتوای فرهنگ و هنر نقشی ندارند در صورتیکه در ایران بیش از چهارصد پلتفرم و در جهان خارج ،هزاران پلتفرم وجود دارند که تولید فیلم هایشان به راحتی در دسترس است و ذهن کودک و جوان ایرانی شب و روز با ان در ارتباط است و یا زاکانی بجز فیلم بی بدن که ساخته خودش بود فیلم دیگری را نتوانست نام ببرد . اگر از حوزه کتاب هم حرف میزنند واقع بینانه نیست . شاید خبر ندارند تیراژ کتاب به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نسخه رسیده است . لااقل به چند شاعر و نویسنده معاصر اشاره میکردند ، کلام خود را با شعری آغاز میکردند. واقعیت ها را بیشتر می شکافتند . معضلات و مشکلات عدیده ای که سد راه این عرصه قرار گرفته می شکافتند .هیچ کدوم از نامزدها برنامه مدون و منظمی برای آینده حوزه فرهنگ و هنر نداشتند در صورتیکه نیاز های امروز اهالی فرهنگ و هنر که قطعا بیش از نود درصدشان دلسوز این مرز و بوم هستند و عاشق و علاقمند تولید فرهنگ و هنر با هویت ایرانی هستند اما واقعیت این است که نمیدانند چه بکنند به بن بست رسیده اند چون نمیدانند متولیان چه میخواهند . چه میگویند . در همین صدا و سیما اتوبوس اتوبوس هنرمند و مسئول خلاق را کنار گذاشتند تا نو اوری ایجاد کنند اما نمیدانند فرهنگ و هنر اتوبوسی خلق نمیشود و حال به بن بست خورده اند ،لااقل آقای جلیلی از عملکرد بد تیم نزدیکش در صداوسیما گلایه میکرد. اهل فرهنگ و هنر در مناظره دیشب انتظار داشتند نامزدهای ریاست جمهوری درک درست تر و واقع بینانه تری از فرهنگ و هنر میداشتند، درباره معضلات موسیقی حرف میزدند ، از خواننده های موسیقی نام میبردند، درباره نویسندگان و شعرای نسل گذشته و امروزحرف میزدنند ،از گالری رفتن هاشان می گفتند،از فیلم های جدیدی که دیدند حرف میزدند، متاسفانه حتی هنرمندان نیروهای انقلابی و معتقد به اهداف دینی هم گله مند هستند و معتقدند اکثر مسئولین توهمی حرف میزنند و انتظارهای واهی از فرهنگ و هنر دارند(نمونه اش حرفهای تلخ ابوالقاسم طالبی که خودی اکثریت این جمع محسوب می شود. مگر انکه مقام معظم رهبری استثنا با رودرو قرار گرفتن و ارایه نظرات کارشناسی به اهل فرهنگ و هنر آرامش بدهند مقام مسئول دیگری، فعلا در این میدان، با قدرت وجود ندارد .

حال که گذشت و از این جمع بالاخره یک نفر رییس جمهور خواهد شد اما امیدواریم عرصه را با تنگ نظری های خود تنگ نکنند، گفتگو کنند، اعتقادات خود را در عرصه فرهنگ و هنر واضح و شفاف بیان کنند، تغییرات و تنوع هنر را پذیرا باشند، برای یکبار هم شده تکلیف خود را با کسانی که فکر میکنند اعتقادات ایدیولوژیک شان با دنیای مدرن امروز عناد و سرجنگ دارد مشخص کنند، به انها بفمانندکه خیال نکنند دنیای هنر برای نابودی اعتقادات آنان آمده است! بلکه هنر مدرن, تریبون و منبر دیگری است برای بیان اهداف و اعتقادات این مردم , امابا راه کارها وشیوه و ابزارهای خاص خود. بهتر آن است بجای لجبازی و عناد با این رسانه های مدرن، بنا را بر تعامل ،دوستی و وحدت بگذارند تا هم مردم لذت و آرامش داشته باشند هم عملکردها در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم برای ثبت و قضاوت تاریخ باقی بماند.

۵۷۵۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از نگاه نامزدها «فرهنگ و هنر» تزئینی است نه کاربردی!" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از نگاه نامزدها «فرهنگ و هنر» تزئینی است نه کاربردی!"، کلیک کنید.